skip to Main Content
Suomi Luo Myös Tulevaisuuden älykkään Liikenteen

Autoteollisuuden kaksi suurinta haastetta ovat sähköauto ja autonominen auto. Kiinan, Saksan ja Ruotsin autobrändit investoivat näiden toteutumiseen uskomattomia summia ja etsivät eri teknologioiden mahdollistamia uusia liiketoimintamalleja tulevaisuuden heterogeeniseen liikkuvuuden markkinaan. Molemmat ratkaisut ovat nyt paitsi toteutettavissa niin myös skaalattavissa niiden teknologioiden ja osaamisalueiden avulla joita Suomi on luonut viimeiset 50 vuotta.

Auto on kiehtova laite. Eri autobrändit herättävät voimakkaitakin mielikuvia ja intohimoja, vaikkakin tekniset toteutukset ovatkin olleet niiden kesken hyvin homogeenisia, kiitos muun muassa vahvojen alihankinta-arvoketjujen. Nyt näiden brändien disruption aika on koittanut. Volvo kehittää liikkuvuuden palveluja eri visioilla kuin esimerkiksi Mercedes Benz, ja vaikka nuo alussa mainitut kaksi perushaastetta ovat kummallakin samat, lopullinen liikkuvuuden liiketoimintamallit ja palveluiden muoto kuluttajille tulevaisuudessa on keskenään hyvin erilainen. Perinteiset autobrändit luottavat vielä tuolloinkin vahvaan brändimielikuvaan asiakkaan vertaillessa liikkuvuuden palveluntarjontaa, mutta esimerkiksi kiinalaiset automerkit panostavat auton ja käyttäjän saumattomaan digitaaliseen käyttäjäkokemukseen.

Olivat lopputulokset vuonna 2030 millaisia vain, niiden toteutukseen vaaditaan kaikkia niitä osaamisalueita, joita olemme Suomessa tehneet vuosikymmeniä. Tarvitaan luotettavat langattomat tiedonsiirtoratkaisut, millisekunnin viiveellä tapahtuva kommunikointi auton ja ympäristön kesken, kymmeniä erilaisia sensoreita ja niihin perustuvan datan laskentaa ja tekoälyä, tietenkin kaikki tietoturvallisesti toteutettuna. Tekoäly osaltaan mahdollistaa uudet liiketoimintamallit massoille tarjottavissa palveluissa. Ja erityisesti Oulun alueen globaali etumatka painettavassa älykkyydessä mahdollistaa totaalisesti autojen ohjaamoiden ja myös ulkopuolisten osien designin ja rakenteetkin radikaalisti. Koko auton sekä myös auton ulkopuolisen infrastruktuurin älykkyyden arkkitehtuurillinen hallinta onkin omiaan hyötymään suomalaisesta osaamisesta.

Autoteollisuuden murros on Suomelle Nokian nousua vastaava mahdollisuus, ellei jopa suurempi. Pelkästään Oulun alueella toimii yli 40 ja koko Suomessa satoja yrityksiä joilla on parhaimmillaan yli 40 vuoden historia autoteollisuuden nykytarpeisiin ainakin välillisesti taipuvista ratkaisuista. Useat suomalaiset teknologiaratkaisut ovat näkyneet (tai itseasiassa ovat näkymättömissä) jo pitkään esimerkiksi autojen multimediajärjestelmissä ja yhteyksissä ulkomaailmaan.

Mitä voisimme tehdä jatkossa vielä enemmän? Voisimme rakentaa mallin tulevaisuuden auton arkkitehtuurisesta alustasta, johon voimme integroida auton ratkaisut ja toiminnat modulaarisesti ja tietoturvallisesti. Samalla voimme luoda kestävän ratkaisun, joka mahdollistaisi myös auton saumattoman yhteyden muihin autoihin ja ympäröivään infraan. Ja puhuttaessa tulevaisuuden autosta on muistettava tekoälyratkaisut jotka mahdollistavat liiketoimintamallit ja palvelut, joita olemme nähneet vasta hurjimmissa visioissa.

Oulun osalta otamme autoalan tarpeista napakan kopin. Olemme tiivistäneet yhteistyötämme perustamalla Oulun Automotive-klusterin, jossa avoimesti kartoitamme yhteistarjoamia, tunnistamme yhteisiä tuotekehitystarpeita ja jaamme osaamistamme toimimisesta autoteollisuuden kanssa. Luomamme erinomaiset suhteet muun muassa Göteborgin, Stuttgartin ja Hannoverin autoteollisuuden keskittymiin mahdollistavat meille erinomaiset mahdollisuudet merkittävään uuteen liiketoimintaan tulevaisuuden autoilun kehitystyössä.

Janne Mustonen, janne.mustonen (a) businessoulu.com
Kirjoittaja on BusinessOulun ICT- toimialasta vastaava asiakkuuspäällikkö.

Takaisin blogisivulle / Back to blog page

Back To Top